Article

Smartphonen: Alt det, der er galt med verden, i én enhed.

Written by: admin

13/02 2024

Da den første iPhone så dagens lys for mere end et årti siden, ændrede den fundamentalt både medielandskabet såvel som menneskelig adfærd selv. Genesis: Æraen for smartphones var begyndt. Næsten 15 år inde er det tid til at drage nogle konklusioner.


Idéen er god, men...

Måske er titlen på denne blog i sig selv en kæmpe spoiler, hvis ikke, her er en: Smartphones er noget lort! Bær over med mig for at finde ud af hvorfor.

Det er ikke selve idéen, faktisk helt det modsatte. Idéen er genial! Én enhed til alle dine behov, altid opdateret, altid forbundet til verden. Det har været stof til science fiction i årtier, fra Star Trek til Knight Rider. Efterspørgslen er reel, og idéen er genial.

Den tekniske side er også ganske god, afhængig af, hvor du bor, selvfølgelig. I Danmark, hvor IT-Kartellet er baseret, er der ikke mange steder, hvor du ikke har adgang til 4G. Jeg er stor fan af campingture på min cykel, så jeg kommer til ret afsidesliggende steder inden for vores lille nation ved havet. Jeg kan ikke huske mange, hvis nogen, situationer, hvor jeg blev væk på grund af dårlige forbindelser eller hvor jeg ikke kunne have en videoopkald, mens jeg sad ved et bål på stranden. Så for alt hvad det betyder, er det mit indtryk, at smartphones fungerer som tilsigtet. De forbinder, som de skal, hurtigt nok til at gøre oplevelsen behagelig.

De kulturelle aspekter er noget tvivlsomme, men stadig inden for rimelighedens grænser. Sikker; apps, instant messaging, opkald, e-mails, spil osv. er super vanedannende og kan være noget overvældende for individet. Men vi er stadig uafhængige, modne mennesker og i kontrol med, hvilke kanaler vi ønsker at bruge på vores enhed, og hvilke vi vælger at undgå. Hvis facebook-appen stjæler din søvn, så kan du slette den. Det er ikke som om, du er tvunget til at bruge en smartphone, og man kunne faktisk argumentere for, at med den øgede standardisering/popularitet af smartphonen, er det ikke at bruge en et fashionabelt statement i sig selv.

Fejlene ved smartphonen, som jeg vil tale om, handler på overfladen om designet af enheden. Men mange af dem går dybere end det. De er relateret til fejlene i samfundet, i os som mennesker i den neoliberale, forbruger verden, som endnu engang tog en fantastisk idé, et ægte behov og teknisk kapabilitet og omdannede det til overprisede, dårligt designede stykker lort.

Hvad er godt design?

Før vi kommer ind på mit raserianfald om dårligt design, skal vi fastslå, hvad godt design faktisk er. Nå, lad os holde det simpelt: Godt design tjener mennesker. Det tjener dem gennem funktion, holdbarhed, bæredygtighed og tilgængelighed (omkostning). Det tager økosystemet i betragtning, kender ikke til stater, klasser, racer eller religioner og forsøger altid at gøre livet lettere for mennesker. Det tilpasser sig brugssagen, i stedet for at få brugeren til at tilpasse sig dets præmis.

Det tjener ikke produktion, ej heller virksomheder, og det tjener ikke nogen individuelt finansielt. Godt design er open source, ikke ophavsret. Godt design forbedrer livskvalitet, opfylder faktiske behov (luksus og status er ikke behov!) og er derfor tilgængeligt for alle, der har brug for det. Det er godt design i en nøddeskal.

Smartphonen opfylder ikke nogen af disse kriterier, og selvom du argumenterer for, at den gør det, så kun i begrænset omfang. Ved nærmere eftersyn viser de sig at være forbløffende naive, klodsede, og jeg er sikker på, at de om hundrede år vil være en joke svarende til alt, der er hundrede år gammelt i dag. Fremtidige mennesker vil, imellem at bande over vores manglende handling i forhold til klimakrisen, grine af vores vildledte tilbedelse af disse enheder.

Det gode, det dårlige og det grimme

Men før vi kommer til alle de ting, der gør smartphones dårlige, skal vi først se på de designaspekter, hvor smartphonen faktisk skinner: De er lige dårlige for højre- og venstrehåndede.

Det kan lyde sarkastisk, men det er ment alvorligt. Smartphones er i høj grad underlagt fuldstændigt forbrug og en total sans æstetik, der udelukker enhver logik eller rationalitet. Den rene matematiske form, det glatte materiale (prøv at holde en iPhone 6 med svedige hænder) er slet ikke designet til menneskehænder. Det eneste gode ved denne snævre tilgang til design er, at udviklerne forstod, at der er højre- og venstrehåndede, derfor lavede et design til begge hænder. Dette er ofte nok glemt andre steder, så jeg vil give dem kredit for det. Men det er også ganske sandsynligt, at den samme grund til, at alle smartphones ligner hinanden, er den samme grund til, at de er lige dårlige for venstre- og højrehåndede individer.

En anden god ting er, at vi nu er nede på "kun" to slags opladere, der bruges: USB-C og Lightning. 2 muligheder er stadig én for mange, men en stor forbedring fra før-smartphoneæraen, hvor hvert mærke havde sin egen oplader!

Form følger funktion

Smartphones er kompakte multi-kommunikationsenheder, der bør kunne betjenes med mindst én hånd. Så hvorfor tager designet ikke ergonomiske hensyn i betragtning? Tværfagligt samarbejde er et grundlæggende krav til godt design, og hvis du ikke konsulterer en ekspert, der kan udvikle en form tilpasset hånden, når du designer et objekt, der skal holdes i en persons hånd(e), er din tilgang bare latterlig. Brugervenlighed er altid overlegen æstetik. Du kan altid gøre en fungerende ting pæn, men du har fået det bagvendt, hvis du forsøger at gøre en pæn ting fungerende.

Der er ingen grund til at tro, at organisk design er grimmere end matematiske former, og smartphones er simpelthen for glatte, for små, for kubistiske. De matcher ikke håndens form og dumper således den basale test for godt design. Hvis du tror, jeg overdriver, så tænk bare på hele industrien af tredjeparts tilbehør derude. Et fokus for disse produkter er ringe eller popsockets, som hjælper dig med at holde din enhed i én hånd. De fortæller en historie om fejlslagent design.

Tab det som om det er varmt

Når vi taler om at holde en glat, dårligt formet enhed i én hånd: Du vil til sidst tabe din enhed på et tidspunkt. Smartphones er dagligdagsartikler og vil til sidst ende i frit fald. Men materialerne, der bruges, er ikke gearet mod stabilitet - som den enorme industri af etuier, tasker og lignende, såkaldte gadgets, imponerende beviser. Igen er tilgangen bagvendt: Hvis folk har tendens til at tabe deres smartphones, så skal enhederne bygges til at være mere stabile. Det er ubrugeligt at bruge glas eller andet porøst, dårligt bearbejdet materiale. Det er god kapitalisme og skaber værdi på grund af service og reparationer, men det har intet at gøre med bæredygtighed og godt design. Modstandsdygtigt, vejrbestandigt materiale med lang holdbarhed skal bruges. Intet andet kan engang overvejes.

De indre mekanismer og håndværket er værd at skrive et helt blogindlæg om. De fortæller historien om moderne slaveri, en verden vi kender og som vi ignorerer, fordi vi er trænet til ikke at tage ansvar for andre mennesker uden for vores fællesskab, nation, kontinent. De råmaterialer, der bruges, høstes af løn – og måske ægte - slaver i tredjeverdenslande og samles derefter delvist af maskiner, men mest af hænderne på tusindvis af arbejdere på tværs af Asien. Mennesker i virksomhedsbyer som Foxconn arbejder lange dage, udfører hårdt arbejde under enormt pres, og selvmord blandt arbejdere er ganske almindeligt. De store producenter opretholder hele byer til masseudvindelsen af elektriske apparater under umenneskelige forhold. Vi ved det - vi er ligeglade. Åbenlyst undergraver folks rettigheder på globalt plan er en alvorlig designfejl!

Batteriet er kommet for at blive

Men lad os antage, at disse designfejl er rettet. Din smartphone er nu produceret retfærdigt og ligger komfortabelt i din hånd. Nu opstår spørgsmålet om ydeevne. Optimal opløsning af skærmen, spørgsmålet om knapper, udgange og indgange, udskiftelige og udvidelige elementer, såvel som kameraer og lysforhold er alle afhængige af ét centralt element: batteriet.

Hvis batteriet er tomt, er princippet for smartphonen fortabt. Underlegne batterier, med pinlige driftstider og levetider er skammelige. Efter al denne tid på markedet reklamerer virksomhederne seriøst for nuværende enheder med en driftstid på omkring 24 timer ad gangen. Dette er en joke og på ingen måde lever op til en virkelighed. Dette vises endnu engang af industrien for mobile opladningsløsninger derude. Producenterne forsøger at løse dette designfejl ved at mindske den tid, der er nødvendig for at oplade enheden, men dette er bare et plaster på det dårlige design og på ingen måde adresserer det egentlige problem.

Ydeevnen af enhederne skal øges betydeligt for at kunne tjene folk ordentligt, og forresten, en revision af formen, bruddet med mønstre, åbner normalt op for et helt nyt perspektiv. Et godt eksempel på det er Lenovo Yoga-tablets. Ligesom disse enheder kunne en ergonomisk formet smartphone nemt indeholde et større batteri.

Resten

Og så er der de andre, kedelige designfejl: Reservedele skal være billige og udskiftelige uden forudgående viden. Fairphonen gør allerede meget af dette, inklusive forsøg på at skaffe råmaterialer under retfærdige forhold. Men alle de store virksomheder forsegler bevidst deres produkt og truer kunderne med at miste deres garanti, hvis de tør at reparere noget selv. De spytter direkte i ansigtet på hver forbruger.

Smartphonen har ændret menneskelig adfærd, og dette skal tages i betragtning – både med hensyn til hardware, men også software. Smartphones bliver ekstremt private og – kan du lide det eller ej - folk har tendens til at opbevare intimt materiale på deres smartphones. Vi ved dette ikke kun, fordi vi måske gør det selv, men fordi nøgenbilleder, tekstbeskeder eller andet fængslende materiale konstant lækkes. Uden tvivl skal sikkerhed være en endnu højere prioritet, end det har været indtil videre.

Endelig: Hvorfor har jeg brug for endnu et objekt til at udføre så simpel en opgave som at indsætte/skifte SIM-kortet? Dårligt design, igen og igen.

Tak for at du fulgte med hele vejen til slutningen. Smartphones er fascinerende, innovative, men også dødelige og trashy på samme tid. Som jeg sagde i begyndelsen, og du sikkert indser nu, skyldes de dårlige designvalg verdens tilstand. Mange dårlige designbeslutninger giver mening i et neoliberalt tankesæt, men det er langt fra at opfylde menneskers behov. Dog, på forbrugerniveau, er det vigtigt at øge bevidstheden og lade folk vide, at status quo aldrig behøver at blive accepteret. Hvis du har tilpasset dig de produkter, du køber, så er problemet ikke indeni dig – det er produktet, der har fejlet dig!

Lasse Skytte Knudsen, CTO IT-Kartellet

Vil du vide mere?

Adam er et bæst - både på kontoret og i fitnesscentret. En dedikeret udvikler, en ydmyg mand, og en fantastisk atlet. Vi føler os meget velsignede over at kunne kalde ham Web Tech Lead hos Kartellet.

Adam Vongrej

Lead Developer

Lucas er på alle måder et vidunderbarn inden for IT. Meget dygtig, passioneret og absolut dedikeret, så snart han fik blod på tanden.

Lucas Nielsen

Junior Developer

En ægte pioner inden for IT: Da Lasse startede sin karriere, var internettet lige ved at ske, og han opfandt nok det meste af det selv.

Lasse Skytte Knudsen

CTO
+45 40 37 90 82